Exposition
"Passerelle vers les Souvenirs : L’Ouzbékistan
Photographies de
Radiona Nikova

Présentation du livre

« L’Ouzbékistan mystérieux : avenir avec histoire »
d’auteur

 Lubomir Guétov

EXPOSITION
du 06 au 13 juin 2024

BLITZ ARTCO, rue Michel-Chauvet 6, 1208 Genève

Cordiale invitation au

VERNISSAGE d’exposition 
 mardi 6 juin 2024 de 19h à 21h30

Et présentation du livre
« L’Ouzbékistan mystérieux : avenir avec histoire »
par Lubomir Guétov. 

Heures d’ouverture du vendredi à lundi de 14h à 18h

Du mardi  à jeudi sur réservation par courriel: radionanikova@gmail.com


Passerelle vers les souvenirs : l’Ouzbékistan

Les photographies de cette exposition ont été prises entre 2013 et 2016. Peut-être que certains lieux ont déjà changé ou n’existent plus, mais d’autres sont restés quasiment les mêmes et conservent encore des traces du passé. Près d’une décennie plus tard, la question de savoir quels sont les toponymes de mes souvenirs d’Ouzbékistan était importante pour moi. Probablement, chacun d’entre vous pourrait immédiatement citer les magnifiques vieilles villes de la Route de la Soie et les nombreux monuments culturels et historiques de ce pays étonnant. Mais les lieux qui ont tissé la toile de ma mémoire de l’Ouzbékistan sont un peu différents : des monuments majestueux de l’architecture et de l’urbanisme islamiques, mais aussi des maisons modestes et des détails de la vie quotidienne de ce peuple si accueillant. Les photos présentées dans cette exposition proviennent principalement de Khiva, de Boukhara et de l’ancienne « mahalya » /quartier/ de Tachkent, peut-être déjà disparue ou en voie d’extinction. Ainsi, certaines images ne subsistent aujourd’hui que comme témoignage d’une vie qui a existé autrefois. Ce passé n’est pas qu’un décor, ce sont des lumières et des ombres, des odeurs et des sons… Il dévoile nos histoires personnelles entremêlées aux biographies de personnes qui ont habité et habitent ces espaces et ces terres.

En réfléchissant sur les souvenirs et la photographie en tant que phénomène culturel, je me suis souvenue d’une réflexion de Roland Barthes sur le sujet, je cite de mémoire, « la  photographie ne remémore pas le passé, elle atteste que cela que je vois, ça a été ». Pour moi, ce dialogue intérieur s’est poursuivi de manière plus intense après qu’il y a quelques mois, lors d’une conversation avec le célèbre écrivain bulgare Guéorgui Gospodinov /lauréat du Booker Prize de littérature en 2023 pour son bestseller « Le pays du passé »/, nous avons parlé du passé et de la manière dont nous nous en souvenons. Il formule à peu près ainsi un paradoxe : « Le passé n’est pas seulement ce qui nous est arrivé. Parfois, c’est ce qu’on n’a fait qu’inventer. » Si je poursuis l’explication de ce paradoxe dans le contexte de cette exposition, peut-être que les souvenirs de l’Ouzbékistan ne sont pas tant des projections objectives d’une camera obscura, mais sont l’aura autour de l’image elle-même avec le sentiment de portails majestueux de madrasas, de caravanes mystérieuses à travers le désert, d’un rythme de mélodies sur le dotâr, de l’odeur et du goût du pilaf ouzbek et surtout du « non » /pain traditionnel ouzbek/ fraîchement cuit au tandyr  /tandoor/ – brillant du feu et de la chaleur, tel un soleil ! Pour un Ouzbek, ces images font partie de la vie quotidienne, mais pour un étranger elles sont captivantes à la fois par leur monumentalité et en même temps – leur intimité.

Vous êtes devant des clichés pris par notre appareil photo familial, et parfois je ne suis pas sûre s’il s’agit de mes souvenirs ou de ceux de mon fils ou de mon mari. Pour ma famille, cela fait aussi partie de notre histoire familiale. Regarder ces photographies est notre expérience commune, nous avons construit ensemble ce passé et habité conjointement cet espace et ce temps.

Pour nous, le séjour en Ouzbékistan a commencé par un hiver inhabituellement froid et enneigé (moins 15 degrés) en décembre 2012.

Avant de pouvoir explorer Tachkent, nous nous sommes envolés pour Boukhara. La fabuleuse Boukhara, que nous imaginions chaude, colorée et grouillant des touristes. Mais lors de notre première visite nous l’avons trouvée quelque peu triste, silencieuse et froide.

Khiva estivale était pour nous un voyage de rêve avec des notes romantiques, grâce aux récits de mon mari, qui avait visité la ville pendant ses années d’études universitaires. Cette ville charismatique nous s’est révélée chaleureuse, accueillante et ensoleillée.

Le vieux Tachkent est associé dans notre mémoire aux promenades dominicales au crépuscule, lorsque les gens s’allongent sur les toptchans ou s’assoient au bord des canaux d’eau rafraîchissante de la vieille ville.

Comme le suggère le nom de l’exposition, il ne s’agit là que d’une passerelle imaginaire par lequel le passage du présent au passé fait naître des souvenirs. Et aujourd’hui j’ai le plaisir de partager avec vous ces souvenirs vivifiants, qui ne sont pas seulement des images et des couleurs, mais aussi des arômes, des sons et des sensations…

 Je vous présente cette exposition, inspirée également quelque peu par Lubomir Guétov, auteur du livre « L’Ouzbékistan mystérieux : avenir avec histoire ». Lors de notre première rencontre à Tachkent, au cours de nos longues conversations de minuit autour d’un thé vert avec des amandes typiques ouzbèkes et des célèbres abricots secs, nous avons discuté de la manière de faire découvrir la magie de l’Ouzbékistan à un plus grand nombre d’amateurs de voyages. Étant une personne plus organisée et disciplinée que je ne suis, Lubomir nous a enchantés avec son texte, alors que moi, je réfléchissais encore sous quelle forme faire partager mes souvenirs avec plus de gens. Lubomir m’a proposé d’inclure quelques-unes de mes photos dans son livre sur l’Ouzbékistan, et j’en lui suis reconnaissante, car cela a reverrouillé le passé et a réanimé mes souvenirs de ce pays fascinant. Oui, ce sont des souvenirs de ce « passé inventé » qui allient mémoire collective et mémoire personnelle.

Radiona Nikova,
Genève, 2024

Gateway to Memories: Uzbekistan
The photographs in this exhibition were taken between 2013 and 2016. Perhaps some places have already changed or no longer exist, but others have remained almost the same and still retain traces of the past. Nearly a decade later, the question of what toponyms define my memories of Uzbekistan was important to me. Probably, each of you could immediately name the magnificent old cities of the Silk Road and the numerous cultural and historical monuments of this amazing country. But the places that have woven the web of my memory of Uzbekistan are a little different: majestic monuments of Islamic architecture and urbanism, but also modest houses and details of the daily life of this hospitable people. The photos presented in this exhibition come mainly from Khiva, Bukhara and the ancient “mahalya” /district/ of Tashkent, which has perhaps already disappeared or is on the verge of extinction. Thus, certain images only survive today as testimony to a life that once existed. This past is not just a setting, it is lights and shadows, smells and sounds… It reveals our personal stories intertwined with the lives of people who have inhabited and inhabit these spaces and these lands.

Reflecting on memories and photography as a cultural phenomenon, I recalled a reflection by Roland Barthes on the subject, I quote from memory, « photography does not remember the past, it attests that what I see, it was « . For me, this inner dialogue continued more intensely after a few months ago, during a conversation with the famous Bulgarian writer Georgi Gospodinov /winner of the Booker Prize for literature in 2023 for his bestseller “Time Shelter”/, we talked about the past and how we remember it. He formulated a paradox roughly like this: “The past is not only what happened to us. Sometimes it’s what we just invented. » If I continue to explain this paradox in the context of the present exhibition, perhaps the memories of Uzbekistan are not so much objective projections of a camera obscura, but are the aura around the image itself with the perception of majestic portals of madrasas, of mysterious caravans advancing through the desert, of a rhythm of melodies played on dotar, of the smell and taste of Uzbek pilaf and especially of « non » /traditional Uzbek bread/ freshly baked in the tandyr /tandoor/ – shining with fire and heat, like a small sun! For an Uzbek, these images are likely part of everyday life, but for an outsider they are captivating both by their monumentality and at the same time – their intimacy.

You’re looking at pictures taken by our family camera, and sometimes I’m not sure if these are my memories or those of my son or my husband. For us, they are also part of our family history. Looking at these photographs is our common experience; we have constructed this past together and shared together this space and time.

For us, our stay in Uzbekistan began with an unusually cold and snowy winter (15 degrees Celsius below zero) back in December 2012.

Before we could explore Tashkent, we flew to Bukhara. The fabulous Bukhara, which we imagined warm, colorful and teeming with tourists. But during our first encounter we found the town somewhat sad, silent and cold.

Khiva in summer time was for us a dream trip with a romantic flavour, thanks to the stories previously told me by my husband, who had visited the city during his university years. This charismatic city proved warm, welcoming and sunny to us.

Old Tashkent is associated in our memory with Sunday walks at dusk, when people lie on the topchans or sit on the banks of the refreshing water channels of the Old Town.

As the name of the exhibition suggests, it is only an imaginary gateway through which the passage from the present to the past gives rise to memories. And today I have the pleasure of sharing with you these resurrected memories, which are not only images and colors, but also odours, sounds and sensations…

 I present to you this exhibition, also somewhat inspired by Lubomir Getov, author of the book “The Mysterious Uzbekistan: Future with History”. At our first meeting in Tashkent, during long midnight conversations over green tea with typical Uzbek almonds and famous Uzbek dried apricots, we discussed how to introduce the magic of Uzbekistan to a greater number of travel adventurers. Being a more organized and disciplined person than I am, Lubomir enchanted us with his text, while I was still thinking about how to share my memories. Lubomir kindly offered to include some of my photos in his book about Uzbekistan, and I am grateful, because it brought the past back to life and revived my memories of this fascinating country. Yes, these are memories of the “invented past” which combine collective memory and personal recollections.

Radiona Nikova,
Geneva, 2024


Biographie Radiona NIKOVA

Radiona was born in Bulgaria and graduated in literature from Sofia University, specializing in cultural studies, as well as in public administration.

Her interest in art found expression initially in journalism, when she was writing reviews about theater, art exhibitions and other cultural events. At the beginning of her professional career, Radiona was author and presenter of radio shows on the Bulgarian National Radio, as well as a lecturer at the Faculty of Journalism of Sofia University. Although a significant part of her professional career has been unfolding in the field of public administration and human rightsadvancement, she never ceased to be interested in art in its various forms. As spouse of a diplomat, she periodically changed the places where she resided (France, Middle East, Central Asia, Belgium, Morocco) and this stimulated her constant interest in different cultures and contemporary trends in art. Radiona Nikova is currently vice-president of the United Nations Women’s Guild UNWG- Geneva and has made a significant contribution to the organization and promotion of the organizations art exhibitions. She has many years of experience in painting with oil, acrylic and on silk with the batik technique. She has organized solo photo exhibitions in Uzbekistan and Bulgaria. Radiona participated in the art exhibitions of the UNWG:

In 2022 at the Bulgarian Mission to the UNOG Geneva;
In 2023 at WIPO (February) and UN Palais des Nations (May) Geneva;
In 2024 – at WIPO ( February) and UN  Palais des Nations in Geneva (May)Geneva

Biographie Lubomir Getov

Lubomir Getov was born in 1973 in Sofia. He spent his childhood in Mongolia, where his parents worked in the Bulgarian Embassy. Thanks to his experiences in those years, he fell in love with Central Asia forever. In the last ten years, half of his time has been dedicated to the countries in this region. He has worked actively in Turkmenistan, Kazakhstan, and Kirgizstan, but mainly in Uzbekistan.

The projects Lubomir Getov has taken part in brought him many times to all the country’s regional centers and numerous smaller towns and villages. He has been able to immerse himself in the national way of life and culture of the fairy Uzbekistan. His stories are absorbingand full of personal experiences and various curious, little-known facts about the country and its inhabitants.

This book will intrigue and delight every- body who wants to feel the pulse of a dynamically developing country bear- ing the spirit of a great empire.

Espace BLITZ ARTCO
Rue Michel-Chauvet 6
1208 Genève

Affiche d'exposition photos

Partagez cet article